Rondje Nederland 2019
Op donderdag 2 mei 2019 gestart met een rondje Nederland op de racefiets.
De bedoeling was om met minimale bepakking op mijn racefiets zoveel mogelijk de bestaande LF route van het officiƫle rondje Nederland te volgen.
Zoveel mogelijk, omdat ik deels een alternatieve, meer geschikt voor makkelijk doorfietsen op de racefiets, had uitgezet.
Omdat ik uitging van een doorgaans ZW wind in mei in Nederland was het rondje rechtsom, dus met de klok mee. Ondanks de niet beste weersvoorspellingen, koud en buien, toch op 2 mei gestart.
Helaas: de wind zat stevig en heftig in de Noord, Noord-Oost hoek, dus vanaf Zeeland tot in Noord Nederland wind tegen.
Officieel gaat de LF route vanuit Arnhem, maar ik ben gestart en geƫindigd in mijn woonplaats Woudenberg. De LF route werd op de heenweg zoveel mogelijk opgepikt in de buurt van Nijmegen, op weg naar het eerste waypoint, ter hoogte van de pont-overgang Bergen-Vierlingsbeek.
Fiets: Specialized Roubaix SL4 uitgerust met nieuwe Continental 5000S 28 mm banden. Wielen waren de standaard op deze fiets zittende Fulcrum S4 racing wielen.
Tassen: Apidura expedition. Niet de goedkoopste maar ze bleken wel degelijk waterdicht te zijn.
Er viel met de gebruikte stuurtas en additionele accessoire tas (4,5 ltr) heel goed en stabiel te fietsen. De stuurtas was een 9 ltr versie en paste strak tussen de stuurbeugels. Uiteraard afhankelijk hoeveel zooi je erin perst.
In de Apidura Top Tube pack zaten mijn (Anker) accupack en telefoon. Met de accupack kon ik indien nodig overal zowel mijn telefoon als Garmin navigatie opladen. Scheelde weer extra opladers.
In de Apidura Top Tube pack zaten mijn (Anker) accupack en telefoon. Met de accupack kon ik indien nodig overal zowel mijn telefoon als Garmin navigatie opladen. Scheelde weer extra opladers.
In de stuurtas kleding voor s'avonds en een zadelpack met reserve fietskleding. De frametas gebruikte ik voor de wat zwaardere spullen, o.a. voor reserve bandjes, toolsetje, CO2 patronen, etc.
Totale gewicht van fiets, bagage, volle bidons (1,5 liter) en rijder kwam uit op 112 kilo.
Navigatie ging met een Garmin 1030.
In totaal heb ik 2 rustdagen genomen. De eerste na etappe 5 in Vlissingen en de tweede na etappe 12 in Buurse.
Totaal afgelegde afstand 1250 kilometer, in totaal 14 dagen tijd inclusief 2 rustdagen.
Verblijf in B&B's, die of dezelfde maar bij voorkeur de avond ervoor door mij via de b&b.nl app werden besproken.
2 mei Etappe 1: Woudenberg - Vierlingsbeek, 99,65 km
3 mei Etappe 2: Vierlingsbeek - Horn 88,47
(+ 15,52 km extra ivm uitstapje naar van Horn naar Thorn vv)
4 mei Etappe 3: Horn - Ulvenhout. 109,47 km
5 mei Etappe 4: Ulvenhout - Bergen op Zoom. 45,63 km
(korter ritje ivm weersomstandigheden)
6 mei Etappe 5: Bergen op Zoom - Vlissingen. 95,75
7 mei rustdag in Vlissingen
8 mei Etappe 6: Vlissingen - Oostvoorne. 81,34 km
(een heel nat en winderig stuk)
9 mei Etappe 7: Oostvoorne - Zandvoort. 92,53
10 mei Etappe 8: Zandvoort - Hippolytushoef. 116,03 km
11 mei Etappe 9: Hippolytushoef - Harlingen - Hitzum. 63,61 km
12 mei Etappe 10: Hitzum - Vierhuizen. 86,36 km
13 mei Etappe 11: Vierhuizen - Emmen. 116,40 km
14 mei Etappe 12: Emmen - Buurse. 112,64
15 mei rustdag in Buurse
16 mei Etappe 13: Buurse - Woudenberg. 126,60 km
Weersomstandigheden waren op zich niet al te slecht om te fietsen. Alleen de 2e etappe een bui gehad in Weert en de 8e etappe veel regen een wind op de Zeeuwse stormvloedkeringen. Daarna eigenlijk goed weer maar koud als je stopte. Ik heb alle etappes tot in Noord-Nederland met winterhandschoenen gereden. Uiteraard heb ik alle etappes gereden met de lange thermobroek aan.
De fiets heeft zich uitstekend gehouden. De routes waren goed te berijden met de racefiets.
De ketting begon door slecht weer en een nat en vies wegdek toch na 4 dagen wat geluid te maken, wat door een lokale fietsenmaker keurig even werd verholpen middels een spuitbusje kettingspray. Dus een volgende keer gewoon een klein spuitbusje meenemen, kan ook niet lekken. Heel vervelend als je spullen ineens vol met olie o.i.d. zitten.
Noord-Nederland niet op de dijken gereden ivm de straffe wind uit N, NO plus het feit dat er veel hekken zitten en veel schapenstront op de fietspaden daar.
Conclusie: zeer de moeite waard om tijd voor uit te trekken. Vooral deze periode met ontluikend groen was heel erg mooi, daar deed de koude periode niets aan af. Voordeel was ook dat het overal erg rustig was en dus ook een B&B zoeken geen problemen gaf.
Check ook goed als je weer vertrekt vanuit een B&B of je werkelijk alle spullen hebt. In Horn staan bijvoorbeeld nu nog twee bidons, vergeten!! Gelukkig in Weert maar twee nieuwe gekocht, want ik had geen zin om ca. 30 / 40 km terug te rijden. Was in elk geval een goede leerschool.
Check ook goed als je weer vertrekt vanuit een B&B of je werkelijk alle spullen hebt. In Horn staan bijvoorbeeld nu nog twee bidons, vergeten!! Gelukkig in Weert maar twee nieuwe gekocht, want ik had geen zin om ca. 30 / 40 km terug te rijden. Was in elk geval een goede leerschool.
Persoonlijk vond ik ook de route over de nieuwe Maasvlakte met vervolgens de RET watertaxi naar Hoek van Holland een heel leuke ervaring.
Nog een paar impressie plaatjes van Nederland.
Al met al goed gedaan, goed gegaan en mooie plaatjes geschoten en genoten. En dat laatste... daar ging het toch uiteindelijk om.
BeantwoordenVerwijderen